אינכם נשואים ומעוניינים להביא ילד משותף לעולם?- ערכו הסכם הורות משותפת.

אם אתם נשואים בשנית, ידועים בציבור, זוג חד מיני או מכרים המעוניינים להביא לעולם ילד משותף, מומלץ להבטיח את זכויותיכם וחובותיכם כהורים לעתיד כלפי הילד המשותף במסגרת הסכם הורות משותפת.

מהו הסכם הורות משותפת?, מה חשוב שיכלול?, מה תוקפו המשפטי?-על כך במאמר הבא.

המציאות של המאה ה-21, הובילה להתפתחותם של מודלים משפחתיים מסוג אחר. אותם מודלים אינם עונים להגדרת "משפחה" במובן המסורתי של זוג-חתונה-ילד, המדובר במשפחות מגוונות ומסוגים שונים כדוגמת: משפחות חד מיניות, חד הוריות, הורים שמגדלים ילדים ללא קשר זוגי כלל, ידועים בציבור עם ילדים משותפים וכד'.

עבור אותן משפחות פותחה פרקטיקה משפטית, המאפשרת להם להתקשר האחד/ת עם השני/ה לצורך הבאת ילד משותף לעולם וזאת במסגרת הסכם הורות משותפת.

מהו הסכם הורות משותפת?

הסכם הורות משותפת הינו הסכם שנועד ליתן מענה לפרטים המבקשים להתקשר יחדיו על מנת להביא לעולם ילד משותף, זאת לא בהכרח במסגרת של זוגיות/נישואין בין הצדדים. הסכם הורות משותפת, יגדיר את יחסי ההורים ויחסי המשפחה סביב נושא ההורות ולא סביב הקשר הזוגי.

הסכם הורות משותפת, מסדיר את מכלול הנושאים והסוגיות הנוגעות להבאת ילד משותף לעולם, החל משלב ההריון, עד שלב הלידה וכן יעסוק בכל הכרוך בגידול הילד המשותף.

הסכם הורות משותפת מספק מענה להורים שבדרך באופן שצופה פני עתיד ומנסה ליישב סכסוכים פוטנציאליים בנושאים עיקריים כדוגמת משמורת, מזונות, הסדרי ראייה ובנושאים משניים כגון ברית מילה כן או לא?, שם הילד וכד'.

הסכם הורות משותפת-למי מיועד?

  • זוגות חד מגדריים (הומוסקסואל/לסבית) המבקשים להפוך להורים- בנות זוג לסביות המחליטות לגדל יחדיו כשתי אימהות את הילדים שאחת מהן תלד או שתיהן ופונות לטיפולי הפרייה/הזרעה בסיוע תרומת זרע. בני זוג הומואים- לפני או לקראת סיום תהליך פונדקאות בחו"ל, מתוך רצון לגדל את הילדים שיוולדו יחדיו.
  • נשים וגברים שלא נישאו ושאינם מנהלים חיי זוגיות, המעוניינים ביצירת קשר לשם הבאת ילד משותף ולגדלו כזוג הורים.
  • זוגות ידועים בציבור, המעוניינים בילד משותף.
  • זוגות המצויים "בפרק ב'" בחייהם ומעוניינים בהבאת ילד משותף.

מהו המועד הנכון לעריכת הסכם הורות משותפת?

הסכם הורות משותפת, יכול להיערך בכל שלב מהרגע שבו נתקבלה ההחלטה להביא ילד משותף לעולם. על מנת שההסכם יהיה מקיף וממצא ככל שניתן, רצוי שייערך וייחתם עוד בשלב תכנון ההריון וזאת לצורך הגברת הוודאות.

תוקפו המשפטי של הסכם הורות משותפת-

הסכם הורות משותפת הינו חוזה לכל דבר ועניין וככזה יש לו תוקף חוזי בהיבט הצהרת כוונות הצדדים החתומים. מרגע חתימת הצדדים על גבי ההסכם, מקבל זה האחרון תוקף מחייב, בכפוף לכך שנחתם מרצון החופשי.

הסכמי הורות משותפת, דורשים את אישורו של בית המשפט, אולם בתי המשפט בישראל, אינם ממהרים לאשר הסכמים אלו לפני הלידה. לפיכך לאחר לידת הילד המשותף, מומלץ להגיש את ההסכם לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה, במעמד שני הצדדים, כדי שיינתן לו תוקף של פסק דין.

מה חשוב שהסכם הורות משותפת יכלול?

כאמור הסכם הורות משותפת צופה פני עתיד, רוצה לומר "חוזה עתידות". עורכי דין האמונים על עריכת ההסכם עושים ככל שביכולתם על מנת לחזות את מרבית הסוגיות בהווה ובעתיד הכרוכות בהבאת ילד לעולם וגידולו. זוהי משימה מורכבת, הדורשת נסיון מקצועי רב, אולם תוצאתה הינה גיבוש מנגנונים עתידיים כבר היום, עוד בטרם ההיריון, שיקלו על שיתוף הפעולה בין ההורים לעתיד..

  1. הצהרות ההורים- לדוגמא: אם ההורים לעתיד אינם זוג, יש להצהיר על כך במבוא להסכם, כי אינם מנהלים מערכת זוגית וכי כל צד רשאי לנהל מערכת יחסים עם אחר וכי מטרת ההסכם הינה לצורך הבאת ילד משותף.
  1. תכנון ההריון– יש לקבוע את עמדת הצדדים לגבי נושאים אקוטיים אשר עלולים לעלות במהלך ההריון ואף בשלבי הניסיון להרות. לדוגמא: בחירת רופא מטפל, מי יישא בהוצאות הקשורות בהריון והלידה, נוכחות במהלך בדיקות רפואיות, מה עמדתכם באשר לבדיקות גנטיות, כיצד פועלים במקרה בו טיפולי הפרייה לא צלחו?, כיצד מחליטים על המשך הריון או הפסקתו במקרה של מום חו"ח, זכויות חופשת לידה, חולקים או לא?.
  1. שם הילד– על פי חוק השמות, ילד שהוריו אינם נשואים נושא באופן אוטומטי את שם המשפחה של אימו. ניתן להסדיר מראש סוגייה זו ואף בהסכמה להעניק לילד את שני שמות המשפחה של הוריו.
  1. חלוקת אחריות הורית– האם תהא אחריות הורית משותפת, אם כן מאיזה שלב בחיי הילד?, האם צד אחד בלבד יהיה הורה משמורן?
  1. חלוקת זמני שהות של הילד עם כל אחד מההורים– מה לגבי לינה ומתי?, כיצד יתקיימו זמני שהות בשנת החיים הראשונה של הילד?, מה קורה כאשר הילד חולה?, כיצד תחלקו את זמני השהות במהלך חופשת הקיץ?, מה לגבי יציאה עם הילד לחו"ל?
  1. מזונות– האם תקבעו מזונות שהאב יישא בהם באופן בלעדי, או חלוקה שווה בין ההורים?, האם תקבעו סכום קבוע או משתנה בהתאם לכל הוצאה שתתגבש?, האם תקיימו חשבון משותף לצורך תשלום מזונות?
  1. מימון צרכים נילווים של הילד– חוגים, שיעורים פרטיים, הוצאות רפואיות וכד'. כיצד תחלקו בנטל ההוצאות?, מתי וכיצד תעבירו בינכם את הכספים? קבעו מנגנון קבלת החלטות באשר לנחיצות ההוצאה.
  1. מקום מגורי הילד– ניתן מפורשות לקבוע כי הילד יגדל ויתחנך בישראל ולא בחו"ל. ניתן ואף רצוי להסכים על מרחק מגורים של ההורים זה מזה או על אזור מגורים בארץ, הנושא חשוב מאד בייחוד כאשר מנהלים משמורת משותפת, אשר מחייבת כי מגורי ההורים יהיו בקרבה.

בנוסף חשוב שהסכם הורות משותפת יכלול הבנות באשר לחינוך הילד, באיזה זרם חינוכי ילמד, חשוב שיכלול מנגנוני פתרון סכסוכים וקבלת החלטות ויהא מפורט, מדוייק וצופה פני עתיד. בהערת אגב אציין כי ישנם נושאים ייחודיים בהסכמי הורות משותפת לזוגות חד-מגדריים, למשל: האם תהא חשיבות לקשר ביולוגי-גנטי?, רישום אבהות על פי הצהרה, התייחסות לעוברים שהם ביניהם אחים גנטיים וכו'.

 

בנימה אישית אסכם, שהזכות להורות, הינה זכות של כל אדם באשר הוא, ללא תלות במוסד הנישואין. הסכמי הורות משותפת, משרתים הורים לעתיד ומשקפים את טובת הילד שיוולד, בין היתר ברמת ביסוסם על ערכי שותפות וכבוד הדדי. הסכמי הורות משותפת מייצרים וודאות עתידית ויציבות ובכך יחסכו ניהול הליכים משפטיים ארוכים ויקרים בעתיד וישרתו את טובת הילד במהלך חייו.

צור קשר